יום חמישי, 30 באוקטובר 2008

זרעי פשתן

זרעי פשתן (flax seeds) הם משהו שגיליתי רק לאחרונה, ומיום ליום הם הופכים להיות חלק בלתי נפרד מהמטבח שלי. בתור מי שעד לא מזמן חשב שפשתן זה בסה"כ סוג של בד, די מפ]תיע לראות באיזו מהירות אימצתי את הזרעים האלה.
אז למה בעצם הם טובים? מבחינה בריאותית, זרעי פשתן הם too good to be true; הם עשירים מאד באומגה 3, בחלבונים ובסיבים מסיסים, ומייחסים להם יכולת להוריד כולסטרול ולהאט (ואולי אפילו למנוע) סוגים שונים של סרטן. לא רע, אם זה באמת נכון. כמי שלא ממהר להאמין למה שנאמר על סגולות רפואיות של מוצרי מזון, החלטתי לברר אם יש לכל הטענות האלה בסיס מוכח, ולהפתעתי גיליתי שיש: חיפוש קצר ב-Google scholar הוביל אותי לעשרות מאמרים מדעיים שמראים שלצריכת זרעי פשתן אכן יש השפעה חיובית מובהקת; ובניגוד להרבה תוספי מזון טבעיים אחרים, כאן אכן קיים גם עניין רב מצד הקהילה המדעית.
וכאילו שהתועלת הרפואית בזרעי פשתן לא מספיקה, באים השימושים של זרעי פשתן כתחליף לביצים ונותנים עוד סיבה לאהוב אותם. כמו שכתבתי בפוסט על החלה נטולת הביצים, אפשר להשתמש בתערובת של זרעי פשתן טחונים ומים כתחליף לביצים במתכונים למאפים שבד"כ נכללות בהם ביצים לשם קבלת המרקם הנדרש.
יש שני סוגים של זרעי פשתן - בהירים וכהים; אני מעדיף את הבהירים (שבתמונה) מסיבות אסתטיות (אני פשוט אוהב את הצבע שלהם), אבל מעבר לכך לא נראה שיש הבדל.


את זרעי הפשתן צריך לטחון לפני השימוש, כי מערכת העיכול שלנו לא מסוגלת לפרק את הקליפה הקשה שלהם. אני משתמש במטחנת קפה של Braun (למי שמתעניין- דגם KSM 2, שעולה כ-150 ש"ח; אין לי שום מניות של בראון, אני סתם לקוח מרוצה..), שטוחנת את הזרעים לאבקה תוך שניות. אפשר להשיג בחנויות טבע גם זרעים טחונים, אבל חייבים לשמור אותם במקרר מכיוון שהם מתחמצנים תוך זמן קצר, ולכן כדאי למי שמתכוון להשתמש בפשתן על בסיס קבוע להשקיע ולקנות מטחנה.
זרעי פשתן מוסיפים למאפים טעם קלוי עדין, ולכן לא לכל סוג של מאפה הם מתאימים (אבל במסגרת החיפוש ב-google scholar הגעתי למאמר שחקר את השפעת זרעי הפשתן על הטעם והמרקם של לחמניות ושל רוגלך -- למי שחשב שמחקר מדעי זה דבר משעמם...; המסקנות היו לטובת הפשתן, כמובן). אין שום בעיה להוסיף אותם לעוגיות, מאפינס, או לחמים. אפשר גם לערבב אותם בסלט, אם כי יש אנשים שלא אוהבים את המרקם שזה נותן לסלט ("נימוח" לטעמי, "רירי" לדעת אשתי). יש אנשים שאוהבים את זה גם עם יוגורט, אבל בעיני הטעם והמרקם דומיננטיים מדי אז.
אם למישהו יש עוד רעיונות איך אפשר להשתמש בזרעי פשתן, אני אשמח לשמוע.

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

יופי של בלוג. תודה רבה על כל המידע! אני חייבת לנסות את זרעי הפשתן כתחליף לביצים... שיהיה יום נפלא וסופ"ש נעים