יום שישי, 17 באוקטובר 2008

חלה עם קמח מלא וזרעי פשתן, בלי ביצים

למרות שאני אופה לחמים כבר שנים, הנסיון שלי עם אפיית חלות מעולם לא היה מוצלח במיוחד. בעבר ניסיתי כמה מתכונים, שיצאו בד"כ לא רעים בכלל, אבל אף אחד מהם לא גרם לי לרצות לנסות אותו שוב. חלק מהבעיה הוא ההרכב התזונתי של רוב החלות: ביצים, חלב, לעתים גם חמאה, סוכר, וקמח לבן. עם הרכב כזה, צריך מתכון שיהיה באמת משהו מיוחד בשביל לשכנע אותי להכניס אותו לרפרטואר הקבוע שלי.
והנה נתקלתי במתכון שנראה כמו חוצפה אמיתית: מתכון לחלה בלי ביצים, בלי חלב, בלי חמאה; עם 3 כפות סוכר בלבד; ועם 50% קמח מלא. למרות שזה נראה לגמרי לא הגיוני, התגובות בבלוג שבו המתכון פורסם היו חיוביות מאד, והיות שאני אוהב מתכונים שמנסים לעשות דברים מוכרים בצורה אחרת, רצתי מיד לנסות.
כמובן שאם אין במתכון ביצים, צריך משהו אחר שייתן לחלה את המרקם הרך שאופייני כ"כ לחלות. במקרה הזה, התחליף הוא תערובת של זרעי פשתן טחונים ומים; מה שאומר, שמעבר ליתרון שנובע מזה שאין בחלה ביצים, יש גם את כל היתרונות הבריאותיים שבזרעי הפשתן.
אז בקיצור, איך יצא? המרקם רך ואוורירי, כמו שחלה אמורה לצאת; הטעם עדין, לא מתוק מדי כמו רוב החלות שניסיתי להכין; והחלק היחיד שלא אהבתי הוא הקרום, שיצא קצת יבש לטעמי. אבל באופן כללי, מתכון מנצח שאין ספק שאני עוד אחזור להכין.
שינוי אחד שעשיתי ביחס למתכון המקורי הוא להשתמש במכונת לחם (בתוכנית בצק) ללישה ולהתפחה ראשונית; ולהתפיח אח"כ למשך לילה (במקום 4-5 שעות) במקרר. אולי בגלל התנאים האופטימליים במכונת הלחם, שעה אחרי שהעברתי את הבצק למקרר הוא כבר ניסה לברוח מהקערה, ולכן הוצאתי שוב את האוויר ורק אז הכנסתי למקרר ללילה.
אז בקיצור, הנה המתכון (והמתכון המקורי כאן):
  • 4 כפות זרעי פשתן
  • 6 כפות + 1/2 כוס מים
  • 3 כפות שמן
  • 3 כפות סוכר
  • 1 כפית מלח
  • 1/2 1 כוסות קמח לבן
  • 1/2 1 כוסות קמח מלא
  • 1/4 2 כפיות שמרים יבשים
  1. טוחנים את זרעי הפשתן במטחנת קפה ומערבבים היטב עם 6 כפות מים
  2. מוסיפים את כל המרכיבים למכונת לחם, בסדר שלמעלה
  3. מפעילים מכונה בתוכנית בצק (ללא אפיה)
  4. מוציאים ולשים מעט; מעבירים לקערה גדולה (!) משומנת, מכסים ושמים במקרר
  5. אחרי כשעה בודקים את הבצק, ואם צריך מוציאים שוב אוויר ומחזירים למקרר ל-4-5 שעות או ללילה
  6. מחלקים את הבצק ל-3 כדורים ומניחים ל-15 דקות
  7. לשים כל כדור ויוצרים חבל באורך כ-30 ס"מ; קולעים צמה ומניחים על נייר אפיה (אפשר לפזר קמח תירס על הנייר לפני כן)
  8. מורחים בשמן זית, מכסים, ומתפיחים לשעה
  9. מורחים שוב בשמן זית, מפזרים שומשום, ואופים 30 דקות בתנור שחומם מראש ל-190 מעלות
והנה מה שיוצא בסוף:




4 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

מה עושה מי שאין לו מטחנת קפה? (אופציה אחת היא לקנות - יש אופציה שנייה?)

תוכל לתת קישור לאתר המדובר?

תודה,
גלעד

Vaishali אמר/ה...

Hi Kulfi,
Thanks for the feedback on the challah. Glad you tried and liked it. I cannot of course read what you've written here: I'll have to try and get a friend to translate :)

Kulfi אמר/ה...

גלעד- אפשר לקנות פשתן טחון בחנויות טבע, אבל זה לא ממש מומלץ כי הוא מתקלקל מהר מאד (אפילו במקרר הוא מחזיק מעמד די מעט זמן).
לגבי הקישור- הוא התחבא לו בתחילת הפוסט, אבל עכשיו הוספתי אותו במקום נוסף (מיד לפני המתכון).

Kulfi אמר/ה...

Hi Vaishali,
What I wrote is basically that this is the first challah recipe that I'm actually going to make again, and that it's both delicious and healthy.
I tried translating this post using Google's automatic translation, and what came out was a lot of gibberish, but if you're curious you can try it and it might give you a general idea what it's about, more or less...